تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/06/02 - 08:00
کد خبر: 480047

نگاهی بر مراحل انتخاب رشته داوطلبان کنکور۱۴۰۲؛

سیرتا پیاز کنکور/ داوطلبان برای انتخاب رشته چه مراحلی را باید طی کنند؟

سیرتا پیاز کنکور/ داوطلبان برای انتخاب رشته چه مراحلی را باید طی کنند؟

داوطلبانی که در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده و بر اساس توضیحات کارنامه اولیه خود، شرایط انتخاب رشته را دارند، می توانند با راهنمایی برای انتخاب رشته کنکور از دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب رشته شده اند، آگاهی یافته و حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل را در گروه آزمایشی امتحانی خود اولویت بندی کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هرسال وقتی کنکوری‌ها به شهریور می رسند استرس‌شان بیشتر می‌شود به تعبیری میان این همه انتخاب سرگردان می‌شوند، به هر دری میزنند تا بهترین انتخاب رشته ممکن را داشته باشند، البته حق هم دارند چرا که دانشگاه می تواند مسیر زندگی‌شان را برای همیشه تغییر دهد. از این رو ما در خبرنامه دانشجویان ایران فرآیند انتخاب رشته را بررسی کرده ایم و تلاش کردیم سوالات ذهنی ترم یکی های آینده‌مان را اکنون پاسخ دهیم و یک گام اساسی آنها را جلو بیندازیم.

موارد زیر خلاصه مطالبی است که به نقل از وزارت علوم ذکر شده و سعی کردیم همه را یک جا برایتان بیاوریم: 

داوطلبانی که در کنکور 1402 شرکت کرده و بر اساس توضیحات کارنامه اولیه خود، شرایط انتخاب رشته را دارند، می توانند با راهنمایی برای انتخاب رشته کنکور از دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب رشته شده اند، آگاهی یافته و حداکثر 150 کد رشته محل را در گروه آزمایشی امتحانی خود اولویت بندی کنند.

نتایج اولیه کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش به نشانی  sanjesh.org منتشر می شود و داوطلبان می توانند بر اساس رتبه و تراز کسب کرده و در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته، به صورت مجزا در انتخاب رشته کنکور و انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت نمایند.

انتخاب رشته مهم ترین فرایند پذیرش در کنکور سراسری محسوب می گردد چرا که موضوعی پیچیده بوده و از سویی دیگر نیازمند تخمین اصولی و تجربه می باشد. به نقل از دانشجویان سال های گذشته، می توان گفت که چه بسیارند داوطلبانی که بدون توجه و آگاهی، نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کردند و در نهایت نتیجه مطلوبی برای ایشان حاصل نشد.

متقاضیان انتخاب رشته کنکور سراسری می توانند پس از مشاهده توضیحات کارنامه کنکور سراسری با توجه به اینکه در کدام دوره مجاز شده اند، نسبت به انتخاب 150 رشته مورد علاقه خود از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش به نشانی مذکور اقدام نمایند. با توجه به اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، در ادامه این مقاله مراحل و نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 شرح داده و به عبارت دیگر این که چگونه انتخاب رشته کنیم را آموزش داده ایم.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

مهم ترین مرحله در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 بررسی وضعیت علمی داوطلبان بر اساس کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲ می باشد. به این منظور داوطلبان می بایست در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه خود را که حاوی درصد دروس، رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن آن ها در دوره های روزانه و غیر روزانه می باشد دریافت کنند.

 

داوطلبانی که بر اساس این کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۲ مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند خود را برای این مرحله سرنوشت ساز آماده کنند. سازمان سنجش پس از انتشار کارنامه اولیه داوطلبان زمان انتخاب رشته کنکور سراسری را اعلام کرده و امکان تکمیل فرم اینترنتی را فراهم می کند.

متقاضیان به منظور انتخاب رشته می بایست مراحل زیر را طی کنند:
 

1.    مراجعه به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 به نشانی sanjesh.org
2.    دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 و مطالعه دقیق آن
3.    استخراج رشته محل های مرتبط با رشته امتحانی
4.    اولویت بندی انتخاب ها بر اساس علاقه
5.    تکمیل فرم انتخاب رشته
6.    دریافت کد رهگیری
 
شرکت کنندگان نوبت اول و دوم کنکور سراسری 1402 که مجاز به انتخاب رشته کنکور شده اند در نیمه دوم مرداد سال ۱۴۰۲ می توانند فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. 

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان نیز همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری انجام می شود. متقاضیان در صورت دارا بودن تراز بالای 6500 و داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه ی دوم و... می توانند فرم انتخاب رشته های فرهنگیان را در سایت سازمان سنجش تکمیل کنند.

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت کاملا اینترنتی و رایگان است و در زمان مقرر شده توسط سازمان سنجش امکان پذیر است. داوطلبانی که در کنکور سراسری 1402 ثبت نام و شرکت کردند و پس از دریافت کارنامه کنکور سراسری، مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند در بازه زمان انتخاب رشته کنکور سراسری  نسبت به اولویت بندی رشته محل های خود اقدام کنند.

داوطلبان به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ مراجعه کرده و از منوی سمت راست بخش کنکور سراسری را انتخاب نمایند. پس وارد شدن در صفحه جدید بر روی گزینه انتخاب رشته کلیک کنند با وارد کردن اطلاعات ثبت نامی (شماره پرونده، کد پیگیری ثبت نام، شماره داوطلبی)، نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کنند.

پس از تکمیل فرم انتخاب رشته و تایید آن، سایت یک کد رهگیری 16 رقمی به داوطلب ارائه می دهد که به معنای ثبت نهایی انتخاب رشته داوطلب در سایت سازمان سنجش است. شرکت کنندگان می بایست کد مذکور را تا پایان فرایند انتخاب رشته محفوظ نگه دارند.

توجه داشته باشید که در انتهای دفترچه انتخاب رشته فرم پیش نویس انتخاب رشته با 4 ستون که اسامی آن در زیر آمد است قرار گرفته است و توصیه می شود داوطلبان ابتدا آن را با توجه به کد رشته محل های مورد نظر تکمیل کرده و سپس نسبت به انتخاب رشته در سایت سنجش اقدام کنند.
 دوره تحصیلی
کد رشته
نام رشته و گرایش
نام دانشگاه
چند توصیه مهم: قبل از انتخاب یک رشته تحصیلی سعی کنید از افراد موفقی که در ان رشته تحصیل کرده اند مشورت بگیرید و صرفا بر اساس خوشایند دیگران بودن و البته القاب و عناوین خاص انتخاب رشته نکنید. در مورد خوابگاه های دانشجویی آن دانشگاه و مسیر رفت و امد آنها حتما بررسی لازم را انجام دهید. سعی کنید بهترین رشته خودتان باشید.

خبرنامه دانشجویان ایران آروزی توفیق و سربلندی برای شما عزیزان دارد.
به امید دیدار.

گزارش از آیاز سپهری راد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مبادله ۲۳۸ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
۹ مسئول دیگر در ستاد سعید جلیلی منصوب شدند
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top